Pražský filharmonický sbor

Pražský filharmonický sbor (PFS) je předním evropským vokálním tělesem a jako jeden z nejvýznamnějších českých uměleckých ansámblů je zřizován přímo Ministerstvem kultury České republiky. Během dlouhé historie sboru založeného v roce 1935 se v jeho čele vystřídali nejvýznamnější čeští sbormistři (mj. Jan Kühn, Josef Veselka, Pavel Kühn). Od roku 2007 je hlavním sbormistrem Lukáš Vasilek.

Doménou PFS je především oratorní a kantátový repertoár. Při jeho uvádění sbor spolupracuje s nejslavnějšími světovými orchestry (např. Česká, Berlínská, Izraelská a Petrohradská filharmonie, Staatskapelle Dresden, Vídeňští symfonikové) a dirigenty (např. Daniel Barenboim, Jiří Bělohlávek, Christoph Eschenbach, Vladimir Fedosejev, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Gianandrea Noseda, Philippe Jordan, Fabio Luisi, Zubin Mehta, sir Simon Rattle). PFS se nevyhýbá ani opeře. Spolupracuje s Národním divadlem v Praze a od roku 2010 je rezidenčním sborem operního festivalu v rakouském Bregenzu.

PFS realizuje také řadu vlastních projektů. Od roku 2011 pořádá v Praze cyklus samostatných sborových koncertů, jejichž dramaturgie je zaměřena především na náročná a méně známá díla sborového repertoáru „a cappella“ nebo s komorním instrumentálním doprovodem. S těmito sborovými projekty hostuje PFS také v zahraničí (mj. turné do USA a Mexika – 2014, do Ruska – 2018). Nedílnou součástí aktivit sboru je také péče o hudební výchovu mládeže. Pro studenty pěveckých oborů organizuje Akademii sborového zpěvu, jejímž cílem je umožnit mladým umělcům získat praxi v profesionálním vokálním ansámblu, pro mladší děti pořádá edukativní koncerty a přímo na školách i pěvecké workshopy.

PFS disponuje bohatou diskografií. Jeho nahrávky lze nalézt mj. u společností Decca Classics, Deutsche Grammophon, Sony Classical a Supraphon. V posledních letech sbor realizoval několik výjimečných nahrávacích projektů, na dvou z nich spolupracoval s Českou filharmonií. Tím prvním je nahrávka Stabat mater Antonína Dvořáka (Decca, 2017) pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, která získala prestižní cenu Diapason d’or de l‘année jako nejlepší album roku 2017 v kategorii „duchovní hudba“. Druhým pak je nahrávka Eposu o Gilgamešovi Bohuslava Martinů (Supraphon 2017) pod taktovkou Manfreda Honecka, která v roce 2017 obdržela několik uznání ve Velké Británii a také cenu Diapason d‘or. CD s kantátou Kytice Bohuslava Martinů (Supraphon 2017), na níž PFS spolupracoval se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Tomášem Netopilem, označil prestižní britský server MusicWeb International za nahrávku měsíce. Album s komorními kantátami Bohuslava Martinů (Supraphon 2016) získalo nejvyšší hodnocení významných britských časopisů Gramophone (Editor’s Choice) a BBC Music Magazine (Choral & Song Choice). Ve druhém jmenovaném periodiku navíc bylo nominováno na výroční cenu v kategorii sborové hudby.

Bohaté aktivity PFS v sezoně 2018/19 zahrnují mj. koncerty na festivalech Dvořákova Praha, Beethovenfest Bonn a Pražské jaro, turné do Belgie, vystoupení v newyorské Carnegie Hall (Mahlerova Symfonie č. 2 ve spolupráci s Českou filharmonií a jejím šéfdirigentem Semjonem Byčkovem; následně bude symfonie ve stejném uměleckém obsazení nahrána pro společnost Decca Classics), stejně jako další spolupráci s Izraelskou filharmonií, tentokrát pod taktovkou Manfreda Honecka. Koncertní sezonu 2018/19 uzavře PFS koncertem na festivalu Smetanova Litomyšl, kde spolu s Velkým symfonickým orchestrem P. I. Čajkovského a dirigentem Vladimirem Fedosejevem uvede Musorgského operu Boris Godunov, a v pořadí již desátým hostováním na operním festivalu v rakouském Bregenzu.