Mistrovský kurz v rámci Janáčkova festivalu povede Ivan Ženatý

Vynikající český houslista Ivan Ženatý se vrací na festival, jehož byl prezidentem, aby své pedagogické zkušenosti z USA a SRN zúročil v mistrovském kurzu. Interpretaci skladeb českých klasiků nekonzultoval s nikým menším než Mistrem Josefem Sukem. I to je zárukou, že kurzy budou pro všechny zúčastněné zcela výjimečné. K aktivní i pasivní účasti na mistrovském kurzu, který proběhne od pátku 17/6 do neděle 19/6 v Hukvaldech, jsou zváni všichni studenti a absolventi uměleckých škol. Kurz bude zaměřen na studium houslového díla Leoše Janáčka a dalších českých skladatelů v autentickém prostředí Janáčkova rodiště. Klavírního doprovodu se ujme Stanislav Bogunia. (Detaily a přihlášku do mistrovského kurzu lze snadno nalézt v sekci Program zde na webu.)

„Při poslechu skladeb českých mistrů 18. století, ale i Dvořáka, Smetany, Martinů a později Janáčka, jsem měl od svého dětství pocit, že ta díla už znám, že jsem je snad už někdy někde slyšel. Později, když mi bylo dáno strávit na pódiu několik sezón s Josefem Sukem, jsem začal důvěrněji poznávat to, co nazýváme tradicí. Mistr Suk s úsměvem říkával: Pradědeček by to hrál takhle…A tak jsme z předchozích staletí zdědili úchvatné bohatství, a co více – celý okolní svět tuto linii už dávno zaregistroval a utváří ji po svém. Velmi se těším na setkání s mladými houslisty v Janáčkově rodišti a věřím, že naše hukvaldské muzicírování nám přinese radost a nové poznání,“ vzkazuje Ivan Ženatý.

Houslový virtuos Ivan Ženatý opakovaně hostuje se slavnými mezinárodními tělesy, jako je BBC Symphony Orchestra London, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Berliner Symphoniker, Orchesta Nacional de Madrid, ale i s předními českými orchestry, jako je Česká filharmonie, FOK či Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Velkou pozornost vzbuzují také sólové a komorní projekty Ivana Ženatého (kompletní Bachovy sólové sonáty či Beethovenovy a Brahmsovy sonáty z posledních sezón). Svým mimořádně bohatým repertoárem zahrnujícím přes padesát houslových koncertů oslovuje široké publikum. Kromě samozřejmé technické dokonalosti bývá oceňován jeho cit pro styl a podmanivá krása tónu.

Profesionální kariéru zahájil Ivan Ženatý účastí ve finále Čajkovského soutěže v Moskvě, po které následoval debut s Českou filharmonií pod vedením Libora Peška, vítězství v soutěži Pražského jara a laureátský titul Mezinárodní tribuny mladých umělců UNESCO. V roce 1990 debutoval Ivan Ženatý v Londýně, 1991 v Berlínské Filharmonii a Concertgebouw v Amsterdamu, 1994 v Tokiu, 1996 v New Yorku a Buenos Aires. Hrál společně s Yehudi Menuhinem, Yo-Yo Ma, Serge Baudo,Valerijem Gergijevem, Andrejem Boreyko, Nevillem Marrinerem a dalšími.

Hudební výraz Ivana Ženatého ovlivnila nejvíce osobní setkání s Nathanem Milsteinem, Ruggierem Riccim a Andre Gertlerem, výraznou změnu v jeho hudebním myšlení inicioval prof. Bezrodnyj na Čajkovského konzervatoři v Moskvě. Největší význam ale měly pro Ivana Ženatého soukromé lekce u Josefa Suka a následná dlouholetá spolupráce vrcholící vystoupeními na Würzburger Mozart-Festspiele, Pražském jaru a kompletní nahrávkou děl W. A. Mozarta.

Gramofonové nahrávky Ivana Ženatého vzbuzovaly vždy nadšený ohlas u posluchačů i hudebních kritiků. Po celou dobu umělecké činnosti je patrná koncentrace na souborná díla velkých autorů, jako jsou Telemann, Bach, Mendelssohn, Schumann, Schulhoff nebo Dvořák a Grieg, natočené pro Dorian Recordings v New Yorku. Mimořádný zájem vzbudil nový dvořákovský komplet (www.audite.de) a nahrávka obou houslových koncertů J. B. Foerstera s BBC SO London a jeho šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem (www.supraphon.cz).

Díky newyorské Harmony Foundation hraje Ivan Ženatý na vzácné housle Giuseppe Guarneriho “del Gesu” z roku 1740.