Milan Paľa

Milan Paľa (1982), původem slovenský houslista, který je jednou z nejvýraznějších osobností současné hudební scény. Unikátnost jeho hry je nepřehlédnutelná a odborná veřejnost jej právem řadí mezi elitu světových interpretů mladé generace.

Již během období studia na Konzervatoři J. L. Belly v Banské Bystrici, později Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU) získával Milan Paľa řadu ocenění a nepřehlédnutelnou pozornost na mezinárodních evropských soutěžích. V té době se také pravidelně účastnil mezinárodních mistrovských kurzů v Curychu (Vladimir Spivakov, Jean Guillou), v soukromé třídě Semjona Yaroshevicha se zase seznámil s legendární ruskou školou Davida Oistracha. Byla to však spolupráce se skladateli, která měla dle jeho vlastních slov zásadní vliv na formování jeho hudebního projevu.
Blízký vztah a úzká tvůrčí spolupráce se skladateli jako Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vyústila ke vzniku množství skladeb „šitých na míru“ mladému houslistovi, který mezitím rozšiřoval své interpretační schopnosti až k bodu, kdy jeho hra daleko přesáhla obvyklé limity.

Jako houslista, který stejně mistrně ovládá i hru na violu, je v současnosti Milan Paľa vyhledávaným interpretem pro uvádění nových děl. Má za sebou velké množství premiér skladeb současných autorů (Jean Guillou, Jevgenij Iršai, František Gregor Emmert, Marián Lejava, Christophe Sirodeau, Erkki-Sven Tüür, Ádám Kondor, Ivan Josip Skender, Ante Knešaurek, Adrián Demoč, Tõnu Kõrvits, Daniel Matej, Lena Sierova, Wolfgang Bauer a další). V posledních letech se představil na několika prestižních pódiích v oblasti soudobé hudby, z nichž mezi nejvýznamnější patří ISCM World New Music Days 2013, 28. bienále Zagreb (2015), Arcus Temporum (Pannonhalma, Maďarsko), Melos-Ethos International Festival of Contemporary Music (Bratislava, Slovensko) či Hudební fórum Hradec Králové v roce 2013, na kterém uvedl Houslový koncert finského autora Esa-Pekka Salonena. V dubnu 2017 vystoupil na 29. bienále Zagreb, tentokrát s Koncertem pro housle a orchestr Harrisona Birtwistlea pod taktovkou Pierre-André Valada.

Jako mimořádně aktivní koncertní umělec disponuje bohatým repertoárem v oblasti koncertantní literatury. Dráha sólisty ho přivedla ke spolupráci s dirigenty jako Theodor Guschlbauer, Howard Arman, Alexander Cernusenko, Leoš Svárovský, Andreas Sebastian Weiser, Peter Gribanov, Jakub Hrůša, Ondrej Lenárd či Marián Lejava.
Enfant terrible sólových houslí„, jak byl jednou Milan Paľa v rozhovoru nazván, je autorem unikátního, rozsáhlého projektu nahrávek kompletní slovenské tvorby pro sólové housle „Violin solo 1–5“. Za tento historický počin mu bylo na Slovensku uděleno několik ocenění-Cena ministra kultury SR (2014), Cena Frica Kafendy (2015) a Cena Ludvíka Rajtera (2009). Tato cena pro mladé osobnosti slovenské hudby byla předána doposud jen třem interpretům. Milan Paľa je druhým nositelem této ceny, kterou získal nejen za výjimečné interpretační schopnosti, ale i za svůj ojedinělý přístup ke slovenské hudební tvorbě. Roku 2014 získal Cenu Nadace Tatra banky za umění za nahrávku Slovak Violin Concertos ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu pod vedením Mária Košíka.

Neustále se rozšiřující diskografie Milana Paľy obsahuje také díla světové literatury. S klavíristou Ladislavem Fanzowitzem se věnují nahrávání kompletních sonát pro housle a klavír různých světových autorů – dosud byly vydány houslové sonáty Johannese Brahmse, Ludwiga van Beethovena, Eugena Suchoně a Edvarda Griega. Nejnovějším titulem je nahrávka Sonáty pro housle a klavír op.134 a Sonáty pro violu a klavír op.147 Dmitrije Šostakoviče (2017). Čerstvým výsledkem dlouhodobé podnětné spolupráce s dirigentem-skladatelem Mariánem Lejavem je kritikou vysoce hodnocena nahrávka houslových koncertů Albana Berga a Karola Szymanowského se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu. Tato nahrávka, která nedávno získala cenu Radiohead Awards 2016, vzbuzuje kladné mezinárodní ohlasy.

Samostatné místo v tvorbě Milana Palu zajímá unikátní nový nástroj-pětistrunné housle „milanolo“. Tento jedinečný nástroj koncertních parametrů obohacen o spodní violový registr je prvním svého druhu. Vznikl v roce 2013 v rodinném Ateliéru Bursík v Brně a nese jméno podle interpreta, pro kterého byl zhotoven. Nástroj je představen na samostatném CD v dílech evropských skladatelů zkomponovaných speciálně pro tuto příležitost s jednoduchým názvem-MILANOLO.