Jean-Guihen Queyras

Zvědavost, pestrost a neochvějné soustředění na hudbu samotnou jsou poznávacími znaky umělecké práce Jeana Guihena Queyrase. Na pódiu i v nahrávacím studiu je umělcem, který se naplno a s nadšením věnuje hudbě, a jehož pokorný a poměrně neokázalý přístup k interpretaci partitury dává vyniknout jasné, ničím nezkreslené podstatě hudby. Aby bylo možné zprostředkovat jedinečný zážitek z koncertu, musí být vnitřní pohnutky skladatele, interpreta i publika ve vzájemném souladu. Jean-Guihen Queyras se tomuto přístupu k interpretaci hudby naučil od Pierra Bouleze, s nímž navázal dlouhotrvající umělecké partnerství. Tato filozofie, spolu s bezchybnou technikou a jasným, poutavým zvukem, se odráží v tom, jak Jean-Guihen Queyras přistupuje ke každému svému vystoupení, stejně jako v jeho naprosté oddanosti hudbě samotné.

K rané hudbě, které se věnoval např. během spolupráce s Freiburger Barockoorchester, Akademie für Alte Musik Berlin i Concerto Köln, přistupuje stejně pečlivě, jako k hudbě soudobé. Mimo jiné předvedl premiérové interpretace děl umělců, jak jsou Ivan Fedele, Gilbert Amy, Bruno Mantovani, Michael Jarrell, Johannes-Maria Staud a Thomas Larcher. V listopadu 2014 nahrál Cello Concerto od Petera Eötvöse pod vedením samotného skladatele u příležitosti jeho 70. narozenin.

Jean-Guihen Queyras je zakládajícím členem Arcanto Quartet. Také tvoří uznávané trio spolu s Isabelle Faust a Alexanderem Melnikovem, který je, vedle Alexandrea Tharauda, jeho pravidelným hudebním doprovodem. Také spolupracoval s odborníky na hru na zarb Bijanem a Keyvanem Chemirani na programu hudby z oblasti Středomoří.

Všestrannost jeho hudební tvorby jej zavedla k mnoha koncertním sálům, festivalům a orchestrům, které Jeanu-Guihenovi nabídli stát se umělcem v rezidenci, včetně Concertgebouw Amsterdam a festivalu d’Aix-en-Provence, Vredenburg Utrecht, De Bijloke Ghent a Wigmore Hall London.

Jen-Guihen Queyras příležitostně vystupuje s renomovanými orchestry jako Philadelphia Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Philharmonia Orchestra, Orchestre de Paris, NHK Symphony Orchestra, Gewandhausorchester a Tonhalle Orchestra Zurich, spolupracoval s dirigenty jako Iván Fischer, Philippe Herreweghe, Yannick Nézet-Séguin, Jiři Bělohlávek, Oliver Knussen a Sir Roger Norrington.

Diskografie Jeana-Guihena Queyrase je impozantní. Jeho nahrávky violoncellových koncertů Edwarda Elgara, Antonína Dvořáka, Philippa Schoelera a Gilberta Amyho získaly po vydání pozitivní ohlasy kritiky. Jako součást projektu harmonie mundi věnovaného Schumannovi, natočil kompletní klavírní tria s Isabelle Faustovou a Alexandrem Melnikovem a zároveň Schumannův Violoncellový koncert s Baroque Orchestra Freiburg pod taktovkou Pabla Heras-Casady. Nahrávka Schumannova Violoncellového koncertu a Klavírního tria č.1 vyšla na začátku roku 2016. „THRACE – Sunday Morning Sessions“ vyšlo v srpnu 2016. Ve spolupráci s bratry Chemirani a Sokratisem Sinopoulosem objevuje křižovatky současné hudby, improvizace a tradic oblasti Středomoří.

Mezi nejvýznamnější události sezóny 2018/2019 patří turné po Severní Americe, koncert “Mitten wir im Leben sind“ s Annou Teresou de Keersmaeker a angažmá s Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Atlas Ensemble, Orchestra of the Eighteenth Century a Detroit Symphony Orchestra.

Jean-Guihen Queyras je profesorem University of Music Freiburg a je uměleckým ředitelem festivalu „Rencontres Musicales de Haute-Provence“ ve Forcalquier. Hraje na nástroj z roku 1696 Gioffreda Cappa. Nástroj mu byl poskytnut Mécénat Musical Société Générale.