Jan Bartoš před zahajovacím koncertem MHFLJ: Klavírista a posluchač ve mně jsou různí lidé

Autor: Milan Bátor
Zdroj: http://www.ostravan.cz/56135/jan-bartos-pred-zahajovacim-koncertem-mhflj-klavirista-a-posluchac-ve-mne-jsou-ruzni-lide/

Tak velkolepé zahájení festivalu v Ostravě ještě nebylo. V úterý 28. května Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka začne v 11 hodin besedou v Centru PANT se světoznámým dirigentem Kristjanem Järvim. Ve tři hodiny odpoledne proběhne vernisáž výstavy fotografií Martina Straky na Masarykově náměstí. A večer propukne slavnostní koncert, na němž mimo jiné zazní geniální 1. klavírní koncert Des dur Sergeje Prokofjeva. Zahraje ho jeden z nejvýraznějších českých pianistů současnosti Jan Bartoš, kterého jsme požádali o rozhovor.

Do Ostravy se vracíte potřetí, loni jste si zahrál na Hudebním maratonu Leoše Janáčka, v únoru pak beethovenovský program s Janáčkovou filharmonií. Méně se už o vás ví, že jste se v tomto městě narodil. Máte na Ostravu pěkné vzpomínky?

Ostravu mám v sobě hluboko. Než jsme se v mých jedenácti letech odstěhovali do Prahy, žili jsme v Krnově. Každý týden jsme dojížděli do Ostravy na hodiny klavíru k Markétě Vartové a na hodiny skladby k Janu Grossmanovi. Do Ostravy se vracím nesmírně rád.

Ostravané vás mohli slyšet na zmíněném Janáčkově hudebním maratonu, na němž jste přednesl téměř kompletní klavírní dílo hukvaldského génia. Janáčka jste nově natočil i na CD. Z čeho pramení vaše pojetí jeho originální hudby?

Při svém putování Moravou Janáček slyšel vynikající hráče na cimbál. Zvuk tohoto nástroje se pro něj stal zásadní inspirací při komponování klavírních děl. Janáček chtěl, aby klavír zněl jako „cimbál v plenéru“. Tomu musíte uzpůsobit práci s úhozem i časem. Jeho hudba má navíc často improvizační charakter. Měla by znít impulzivně, jako by vznikala právě teď.

Nyní se do Ostravy vracíte s dílem hudebního bouřliváka Sergeje Prokojfeva. Ten bývá považován za jednoho z největších skladatelů 20. století. Na koncertě přednesete spolu se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu jeho jednovětý Koncert pro klavír a orchestr Des dur, op. 10. Jak byste tohle dílo charakterizoval?

Tento koncert vnímám jako syntézu velkého romantického koncertu a rodící se moderny. Má velmi originální strukturu – jedenáct tempově různých částí je spojeno do jednoho celku ve volné sonátové formě. Tomu odpovídá trochu kaleidoskopický charakter díla.

V čem spočívá jeho obliba? Jde podle vás o posluchačsky vděčné dílo?

Ano, velmi. Je krátký, ale zároveň monumentální a plný velmi originálních nápadů. Vychází z Čajkovského a Rachmaninova, ale zároveň je prodchnutý sarkasmem a groteskou.

Co je na Prokofjevově koncertu naopak interpretačně ošemetné?

Vzhledem k množství tempových a výrazových změn se může stát, že koncert působí roztříštěně, jako slepenec na sobě nezávislých epizod. Klavírista musí najít nit a tu táhnout celým dílem.

V Ostravě budete hrát Prokojfeva na piano značky Steinway. Už jste na něj v minulosti hrál, vyhovuje vašemu naturelu?

Steinway je pořád nejlepší klavír na světě, ale v posledních letech tyto nástroje nemají úplně vyrovnanou kvalitu. Musí se o něj také velmi pečovat, jinak za pár let odchází, stejně jako každý špičkový nástroj v plném provozu. I když takový nástroj stojí až tři miliony, při plném vytížení hraje nejlépe pouze prvních deset let. Takový koncertní nástroj by se měl mít u všech organizátorů jako v „bavlnce“. Ostravský Steinway by měl být po generálce a o to více se na něj těším.

Více na Ostravan.cz