Alena Vaňáková

Doc.Alena Vaňáková (nar.1943) vystudovala operní režii na JAMU v Brně u prof. Miloše Wasserbauera a poté získala další zkušenosti na roční stáži v Berlíně (1966-67) u režisérů Gotze Friedricha a Waltera Felsensteina.

Celé své tvůrčí období působila v Janáčkově opeře v Brně, kde vytvořila řadu inscenací se scénografem Karlem Zmrzlým – Janáčkovy opery Osud, Výlety pana Broučka, Káťu Kabanovou, Smetanovu Hubičku a Pucciniho Turandot, s Janem Vančurou Haendelovu Rodelindu a Martinů Hry o Marii. V sedmi inscenacích oživovala dávný půvab barokních oper (kromě zmíněného Haendela také Telemanna, Pergolesiho, Cimarosy, Fuxe, Paisiella), naproti tomu inscenovala řadu oper 20. století – Život prostopášníka (Stravinskij), Náměstíčko (Wolf – Ferrari), Příběh opravdového člověka (Prokofjev), Dobrého vojáka Švejka (Kurka) včetně soudobých českých skladatelů – Hostinec u Kamenného stolu Jiřího Berkovce, Ferda Mravenec Evžena Zámečníka, Eufrides před branami Tymén Josefa Berga , Dulcitius Jana Nováka a další. Nevyhýbala se ani klasickému opernímu repertoáru a režírovala například Mozartovu Figarovu svatbu, Rossiniho Lazebníka sevillského, Dvořákova Čerta a Káču, Dvořákovu Rusalku (tu jako host v Národním divadle Praha 1998).

Jako host vytvořila řadu inscenací v operních divadlech v Opavě a Olomouci, zde začasté i operety (Polská krev Oskara Nedbala, Rose Mary Rudolfa Frimla, Královnin krajkový šátek Johanna Strausse).

Významnou součástí působení Aleny Vaňákové v oblasti opery je její činnost pedagogická – od r. 1970 učila na brněnské konzervatoři, od r. 1994 na Hudební fakultě JAMU (zde v letech 1995 – 2000 vedla katedru Zpěvu a operní režie. Se studenty obou škol inscenovala více než dvě desítky operních představení.

V současné době přednáší na Hudební fakultě JAMU operní režii.