< Zpět

Další dva vyprodané koncerty. O Janáčkův máj je mimořádný zájem

2.června 2015
Včerejškem se festival posunul do své druhé poloviny. Proběhly dva koncerty, v Ostravě a v Krnově. Oba byly vyprodány. V Krnově i v Ostravě museli přidávat židle. Ostravským magnetem byl přední český houslista Ivan Ženatý, který působí v USA a stal se prezidentem Janáčkova máje, v Krnově to byly zase skladby sefardských Židů, které se ve střední Evropě vůbec nehrají.

 

OSTRAVA, DŮM KULTURY MĚSTA OSTRAVY, 19.00 HODIN

Komorní koncert aneb Pocta houslím a slavným houslistům J. Joachimovim E. Ysaÿeovi a D. Oistrachovi. Ivan Ženatý pro svůj recitál zvolil sonáty, které tvůrci Schumannová, Franck a Šostakovič věnovali slavným houslistům. S Ivanem Ženatým vystoupil Martin Kasík na klavír.  

 

Janáčkův máj ve svém programu krom jiného vždy vychází i ze skladeb současných autorů a klasiků XX. století. K nim patří i Šostakovičova Houslová sonáta, kterou tento velký ruský skladatel psal k životnímu jubileu Davida Oistracha, jenž v Ostravě také hrál. Vedle něj zazněly Tři romance pro housle a klavír K. Schumannové a Franckova Sonáta pro housle a klavír A dur. Jednotliví autoři je věnovali vynikajícím houslistům.  Celý večer se jmenoval Pocta houslím a slavným houslistům J. Joachimovi, E.Ysaÿeovi a D. Oistrachovi.

 

„Byl to tedy večer skladeb, které byly psány pro konkrétního adresáta. Klára Schumannová psala pro tehdy největšího německého houslistu Joachima, Franckova Sonáta vznikla jak svatební dar pro  Ysaÿe, který se ženil a se svou ženou byl po celý život šťastný a Šostakovič psal k šedesátinám Oistracha. Přiznám se, že jsem se sám sebe ptal, proč manželka slavného Schumanna věnuje skladbu cizímu houslistovi, ale když jsem její skladbu začal studovat, našel jsem tam kousek Schumannova hudebního tématu, to mě dojalo, že i při psaní stále myslela na svého manžela,“ uvedl k interpretovaným skladbám Ivan Ženatý.

 

 

KRNOV, SYNAGOGA, 19 HODIN

Večer židovské barokní hudby byl umístěn do obnovené synagogy v Krnově připomínající historii zdejší židovské obce. Zde zazněly na dobové nástroje originální skladby židovských autorů 17. a 18. století v podání sopranistky Ireny Troupové a souboru Collegium Musicum Brno.

 

Renomovaný vokálně instrumentální soubor Collegium Musicum Brno usiluje o stylovou reprodukci historického repertoáru, jehož těžištěm je hudba 17. století. Na dobových nástrojích soubor obnovuje někdejší hráčskou praxi a snaží se dát barokní nástrojové tvorbě její původní tvar a smysl.

 

Irena Troupová získala mezinárodní renomé na poli historicky poučené interpretace staré hudby i interpretace hudby soudobé. Po studiích se stala vyhledávanou sólistkou v různých zemích, kde koncertovala s celou řadou souborů. Irena Troupová repertoár postupně rozšířila o romantickou a moderní písňovou i operní tvorbu. V poslední době se věnuje také odkazu meziválečných autorů.

 

„Mám vůbec ráda starou muziku, věnuji se jí už dlouho. U autorů na krnovském koncertu se mi líbí to orientální zabarvení. Ráda poslouchám hudbu Turecka, Arabského poloostrova, tam jsou podobné takové ty malé ozdoby a zvláštně tvořené koloratury, které nenajdete ani u Bacha nebo Vivaldiho. Jinak se v nich zachází s chromatikou, a přesto skladby zapadají do hudby vrcholného baroka v Evropě, mají vzlet, virtuózní instrumentální doprovod. Je to brilantní vrcholně barokní styl se zvláštnostmi orientální ornamentiky. V Čechách se tomu nikdo nevěnuje,“ vysvětlila sopranistka Irena Troupová.

 

KONCERT DNES, V ÚTERÝ, 2. ČERVNA

HRADEC NAD MORAVICÍ, ČERVENÝ ZÁMEK, 19.00 HODIN

Zámecké dostaveníčko aneb Mistři klasicismu na Hradci. Tvrdohlavý bouřlivák Beethoven, otec symfonie Haydn a nenápadný skromný Voříšek. Kdysi se setkávali ve Vídni, po mnoha letech se potkají na zámku v Hradci nad Moravicí, kde Beethoven dokonce osobně pobýval. Představí je Smetanovo trio a Moravská filharmonie Olomouc s dirigentem Markem Štilcem.

 

KONCERT ZÍTRA, VE STŘEDU 3. ČERVNA

J. S. Bach. Souborné provedení suit pro violoncello sólo. Interpretovat tyto skladby jedním umělcem během jediného večera je zcela výjimečné. Na tento úkol si troufne Jiří Bárta.

 

KONCERT ČTVRTEK, 4. ČERVNA

Liverpoolští filharmonikové opět v Ostravě – tentokráte pod ruskou taktovkou Vasilije Petrenka a s klavíristou Paulem Lewisem. Uvedou Elgarovu Symfonii č. 1 As dur op. 55 a Brahmsův Koncert pro klavír a orchestr č. 1 d moll op. 15.